Zoom-avond met Margaret Lansink bij Fotoclub Zwijndrecht

Het is toch eigenlijk een voorrecht om lid te mogen zijn van een fotoclub. Zo maak je nog eens wat mee, zelfs in deze tijden waarin alles via Zoom verloopt. Vorige week maandag hadden we een prachtige lezing / presentatie van Margaret Lansink, professioneel fotograaf. Een fotograaf die nog niet zo erg lang fotografeert.
Vanaf 2010 de Fotoacademie in Amsterdam doorlopen en daarna ambitieus verder gestudeerd bij gerenommeerde fotografen in het buitenland. Introvert zegt ze zelf, maar in haar fotografie stelt ze zichzelf open. Haar fotografie is zeer persoonlijk, recht uit het hart en dat zie je terug. Er zit veel gevoel in de series die analoog worden gemaakt. Analoog, want als ze bezig is, dan zit ze er volledig in. Dan wil ze niet gestoord worden door een digitaal schermpje waar je op gaat kijken of het geschoten beeld wel of niet in de roos was. Dat zie je later wel, je moet in het moment blijven.

De donkere kamer, het ontwikkelen, de persoonlijke aandacht. dat levert altijd iets unieks op, veel meer dan het digitale mogelijk maakt. En dat gaat verder, want een foto moet gepresenteerd worden. In een boek, een serie of in een expositie. Dat moet op speciaal papier, gedrukt door een bijzondere drukker met passie voor het werk. Een aantal boeken is met de hand samengesteld. Het zijn dan ook kunstwerkjes, vaak fragiel van aard, en dat versterkt het fotowerk dat intuïtief en emotioneel is.

Het verhaal van Margaret bij de foto's is zeer persoonlijk en mede daardoor werd het een prachtige avond. Een beperkt Facebook berichtje kan nooit het hele verhaal weergeven, maar een tipje van de sluier is hiermee opgelicht. Daarom van harte aanbevolen om eens op haar website te gaan kijken of haar fotowerk op een andere manier te volgen.