Excursie naar de Koepelgevangenis

Op 28 januari zijn we met 20 leden naar Haarlem gegaan. Er was een rondleiding georganiseerd in de Koepelgevangenis. De rondleiding werd gegeven door Marc, die zelf ook nog in de koepelgevangenis heeft gewerkt en nog steeds als cipier in andere gevangenissen actief is.

Leuk om door een cipier rondgeleid te worden, Marc wist ons dingen te vertellen die voor ons nieuw waren. Bij navraag van Marc bleek dat van de fotoclub niemand ooit in de bajes heeft gezeten, dus dat verklaart een hoop. Mooi was dat we ook toegang hadden tot het bovenste deel van de koepel. Mooi om van daaruit een overzicht over deze oude gevangenis te hebben. Marc vertelde ons mooie verhalen over hoe het er in de gevangenis aan toe kan gaan. Het enthousiasme waarmee hij ons heeft rondgeleid was geweldig!

Na afloop zijn we naar de Jopenkerk gelopen waar we hebben geluncht. Een sfeervolle omgeving met lekker eten en heerlijk Jopenbier. We sloten de dag af met een bezoek aan het Teylers museum. Een interessant museum in een sfeervol pand waar veel mooie dingen waren te zien. We kijken terug op een geslaagde dag, met dank aan Remco voor de perfecte organisatie.