In de expositieruimte van Kunzt van de gemeente is vorige week de jubileumexpositie ter ere van het 60-jarig bestaan van de Fotoclub Zwijndrecht geopend. Twintig leden exposeren met bijzonder gevarieerd werk. Met name de variatie is bij een expositie met meerdere fotografen erg interessant. Misschien zou u zich bij het zien van de foto’s kunnen afvragen of het zichtbaar is dat de clubleden elkaar beïnvloeden. Niet alleen in opstuwen van elkaars kwaliteit, maar misschien ook in opvatting?

Ronald de Meij, de nieuwe wethouder in Zwijndrecht, opende de expositie en gebruikte daarbij de term ‘slow fotografie’. In de zin dat er door de clubleden goed over nagedacht wordt alvorens een beeld vast te leggen. Dat is al de eerste overeenkomst. Wellicht dat u er nog meer kunt vinden.

Onze voorzitter, Wilco Maarleveld, gaf een korte lezing over de historie van de fotografie en de club. Het publiek mocht vervolgens een korte fotobeoordeling uitvoeren. De vraag was: Wat zie je nu eigenlijk op de getoonde voorbeeldfoto. En dan merk je plotseling dat als je goed kijkt, er meer te zien is dan op het eerste oog lijkt.

De voorzitter eindigde zijn lezing dan ook met een waarschuwende knipoog. “Je bent voor het leven veroordeeld tot anders zien zodra je je serieus in de fotografie hobby begeeft.”

U bent van harte uitgenodigd om ‘anders’ te komen zien, dat kan nog de hele maand september. Zoveel als mogelijk zal er een clublid aanwezig zijn om uw vragen te beantwoorden.