Frank van der Salm

We zijn weer begonnen. En hoe! Ik zou het met veel grotere letters willen benadrukken want het heeft even geduurd maar we zijn afgelopen maandag gewoon weer op ons oude stekje in het clubhuis gestart dit seizoen. Met bijna 30 leden in de zaal, het voelde als vanouds, eeuwen geleden nog, van voor corona en het voelde ozo goed.

Dat gezegd hebbende, het was me ook nog eens een mooie avond want de openingsspreker dit seizoen was Frank van der Salm.  Hij liet ons in een niet aflatende stroom van woorden horen en ook zien hoe hij zijn kunstwerken tot stand bracht en nog steeds brengt. Je zou zijn werk kunnen betitelen als architectuur, maar dan wel in documentaire vorm. Niet zomaar een gebouw, maar een stad of bouwwerken in de situatie die de mens creëert of de geopolitieke verhouding tussen mens en stad, soms economische overwegingen etc die invloed hebben op de stad. Bijvoorbeeld: Grote steden kampen soms met ongebreidelde groei en dat levert allerlei vraagstukken op, zoals ruimtegebrek, of een landsgrens langs een rivier die zorgt voor overvolle bebouwing aan de ene zijde en aan de overkant volledige groene natuur omdat de politiek in dat andere land andere ideeën heeft over de te kiezen weg.

Frank werkte eerst met een technische camera die goed zijn keuze ondersteunde om het brein van de mens op het verkeerde been te zetten. De schaal van een foto kan worden geabstraheerd in een beeld door scherpte en onscherpte te gebruiken. Het voorbeeld bij deze tekst geeft twee luxe bungalows weer in crisistijd. De lege woningen lijken wel een maquette.

Niet alleen foto's maar ook video's vallen binnen zijn oeuvre. Hij denkt goed na over zijn presentatie, de vorm, de afwerking, de grootte, de combinaties. Tijdens de presentatie van Frank schoot me steeds het woord 'dirigent' te binnen. Zijn productie is niet hoog, de juiste afwerking is key.

Frank legde ons uit hoe zijn boek tot stand is gekomen. Heel veel werk, heel veel geduld, en een minutieuze voorbereiding om een prachtige combinatie te realiseren van expositie en boek, zelfs met bijpassende geluidsfragmenten en een ingenieuze manier van presenteren.

Chapeau voor zijn volhardendheid. Bedankt voor en prachtige avond! Een aanrader om zijn website of exposities te bezoeken.